Bomba z II wojny światowej wstrzymała budowę drogi S1 w Bielsku-Białej

Na terenie budowy drogi ekspresowej S1 w Bielsku-Białej doszło do odkrycia, które zatrzymało prace. Podczas wykopalisk natrafiono na niebezpieczne pozostałości z okresu II wojny światowej. Natychmiastową reakcję podjęły służby, aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom i mieszkańcom.
Nieoczekiwane odkrycie na placu budowy
Podczas prac nad strategiczną inwestycją drogową S1, robotnicy odkryli bombę lotniczą z czasów drugiej wojny światowej. Odkrycie to zmusiło do szybkiego wstrzymania robót. Policja niezwłocznie zabezpieczyła teren, a na miejsce przybyli saperzy z Gliwic, aby przeprowadzić akcję neutralizacji znaleziska.
Znaczenie drogi ekspresowej S1
Droga S1 jest kluczowym projektem infrastrukturalnym na terenie Śląska, mającym na celu znaczące usprawnienie ruchu między południową Polską a jej granicą. Planowane ukończenie inwestycji w latach 2025-2026 zapewni płynne połączenie między autostradą A1 a trasą S52. Dzięki temu ruch tranzytowy zostanie odciążony, a lokalne drogi staną się mniej zatłoczone.
Przebieg budowy i kluczowe odcinki
Obecnie budowa drogi S1 obejmuje około 50 km trasy, z pracami prowadzonymi na kilku ważnych odcinkach. Wśród nich znajdują się fragmenty w rejonie węzła Dąbrowa Górnicza Pogoria oraz na czterech odcinkach pomiędzy Mysłowicami Kosztowami a Bielskiem-Białą. Szczególnie istotny jest odcinek Dankowice – węzeł Bielsko-Biała Hałcnów o długości około 11,5 km.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Po odkryciu bomby, priorytetem było zapewnienie bezpieczeństwa. Znalezisko miało około 70 cm długości i ważyło 50 kg, co wymagało profesjonalnego podejścia saperów. Patrol saperski z Gliwic szybko i skutecznie usunął zagrożenie, umożliwiając wznowienie prac. Działania te były koordynowane przez lokalną policję, co zapewniło sprawne i bezpieczne przeprowadzenie operacji.
Terminy oddania do użytku poszczególnych odcinków
Realizacja drogi S1 jest podzielona na etapy. W III kwartale 2025 roku planowane jest otwarcie odcinka Oświęcim – Dankowice, a w IV kwartale tego roku — fragmentu Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów. Również w IV kwartale 2025 roku udostępniona zostanie jedna jezdnia między Bieruniem a Oświęcimiem. Pełne zakończenie budowy między Mysłowicami a Oświęcimiem oraz Bieruniem a Oświęcimiem przewidywane jest na rok 2026.